Kriterier for banelayout

Rødby Go-Kart Klubs nye bane-layout er nu endeligt fastlagt. Siden marts 2015 har oplægget været tilgængeligt på klubbens hjemmeside, og i tiden derefter har layoutet undergået minutiøse undersøgelser, bl.a hos det internationale karting-forbund CIK.
Rødby Go-Kart Klubs baneudvalg har ikke selv designet layoutet, men overladt det til det svenske firma Sweco AB, som har opbygget ekspertise i dette fra en tilsvarende opgave med banen i Kristiansstad. Forinden Sweco gik igang opstillede baneudvalget en række kriterier, som ligger til grund for designet.

  • Godkendt af CIK til internationale mesterskabsløb
  • Velegnet til internationale klasser
  • Bedst mulig udnyttelse af de konkrete fysiske rammer
  • Gode overhalingsmuligheder
  • Passende niveauforskelle
  • Elementer fra den originale Rødby Karting Ring indgår
  • Visibilitet for kørere, mekanikere og publikum.

Godkendt af CIK
CIK lader banedesignet gennemgå en computermodel, som sikrer at sving- og tophastigheder i ideallinien befinder sig inden for bestemte rammer for relevante klasser. Det sikrer bl.a. at der er tilstrækkelige afkørselsarealer ved tophastigheder, samt at der ikke findes chikaner, hvor hastigheden bliver for lav.
Internationale klasser
Ambitionerne omkring den nye bane er ikke blot begrænset til nationale danske klasser, men også ønsket om at tiltrække udenlandske turneringer, i første række en afdeling af det tyske mesterskab. Afvikling af egentlige internationale mesterskabsløb for CIK eller andre organisationer er også på ønskelisten.
I kravet om at være velegnet til disse klasser indgår overvejelser om, at overdreven kørsel henover curbs ikke skal kunne give tidsfordele. Nogle baner kræver ekstrem hård kørsel over høje curbs for at sætte de bedste tider, det ønskede vi ikke på den nye bane.
Udnyttelse af de fysiske rammer
Det fysiske areal, som blev stillet til rådighed af Lollands Kommune levede ikke helt op til klubbens ønsker, men heldigvis var det kun nødvendigt at konstruere en pladskrævende støjvold mod nord og øst. Alligevel gav det snævre rammer for designerne, og selvom der var begrænsninger lykkedes det at få lavet et layout, hvor der ikke blot kan opnås høje hastigheder, men hvor der samtidig findes forsvarlige afkørselsarealer. Dermed er der de bedst mulige sikkerhedsforhold for kørere og officials. Dette sikrer, at en intensiv konkurrence kan forekomme uden at medvirke til en unødvendig risiko for alvorlige skader på personer og materiel.
Overhalingsmuligheder
At kræve gode overhalingsmuligheder en en banalitet, ingen ønsker at en langsom kører over en lang periode kan hindre en hurtigere i at avancere. Men det er også et ønske, at to næsten lige hurtigere kørere kan veksle mellem at ligge forrest, f.eks. hvis der er forskellige steder på banen, hvor den ene er hurtigere end den anden og omvendt. Samtidigt skal tidstabet ved en overhaling minimeres, således at positionsskift ikke unødigt meget sinker de involverede kørere i forhold til resten af feltet. En vellykket kombination af disse krav sikrer, at feltet holdes mest muligt samlet henover hele løbsdistancen, samtidig med at der hyppigt overhales på alle pladser.
Ofte bygges en overhaling op henover flere sving, hvor den bagvedliggende kører tvinger den forankørende til at bringe sig i en position, som er vanskelig at forsvare, og som gør den førende sårbar for angreb. Dette kræver svingkombinationer, som lægger op til dette, og det mener baneudvalget at det er lykkedes for Sweco at honorere.
Niveauforskelle
Det er ønsket, at der kan forekomme hældninger på banen, som ikke umiddelbart kan ses med det blotte øje, men som har betydelig virkning for køreren. Der er arbejdet med fuldt ud at udnytte muligheden for at hælde asfalten på såvel langs som tværs, både i de skarpe sving, men også på de lige stykker. Niveauforskellen i en af kurverne så stor som 85 cm på tværs af den 8 meter brede bane, hvilket giver kørerne mulighed for at højne svinghastigheden betydeligt. Ligeledes er der nedbremsningstykker før sving, hvor det går op ad bakke, hvilket giver en kortere bremselængde kombineret med at der med fordel kan bremses ind i svinget.
Elementer fra originale bane
Gennem mere end 40 år var den oprindelige Rødby Karting Ring en af Danmarks bedste baner på trods af den korte længde. Sweco studerede banen mens den endnu eksisterede, både via oversigtsfotos og også ved personlig inspektion. De har kopieret langsiden, det lange højresving efter langsiden, samt det efterfølgende venstredrejende flagstangssving. En kombination, som mange kørere har været glade for, og som på bedste vis giver minder om den oprindelige banes storhedstid.
Visibilitet
Med visibilitet ønskede vi ingen 'blinde hjørner', hvor en kører i høj hastighed ikke kan se hvad der venter efter at et sving er passeret. Samtidig skal mekanikere og publikum som udgangspunkt kunne overskue hele banen uanset hvor de er placeret rundt om banen. Også på dette område er det baneudvalgets vurdering, at Sweco har formået at opfylde kravet.
Designerne
At designe en bane er en vanskelig proces, som kræver at mange modsatrettede faktorer finder en passende balance. Swecos erfarne ingeniører Jesper Håkansson og Patrick Nordén har i samarbejde med den tidligere verdensmester i karting Johnny Mislijevich stået for udformningen. Desuden har CIK's tekniske ansvarlige Franz Schreiner samt 2014-verdensmesteren Marco Ardigò leveret kvalificeret input.
Fremtiden
Efter Rødby Go-Kart Klubs nye bane er anlagt i løbet af 2016 er det forhåbningen, at der i mange årtier fremover kan afvikles løb på det højeste konkurrenceniveau. Desuden kan klubbens medlemmer træne og udvikle sig under de bedst tænkelige forhold, som vil sætte dem i stand til at vise styrke når de deltager i løb i såvel Danmark som i udlandet. 

Kommende løb

Klubbens kalender

« august 2018 »
mantironstorfrelørsøn
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Check kalenderen

Før man kører ned på banen er det altid en god ide at checke klubbens kalender.

Træning med transponder

For at kunne dokumentere overholdelse miljøgodkendelsen skal al træning ske med en fungerende transponder monteret på karten. Træning uden transponder kan ske mod et gebyr på 50 kr.